Maklumat 1 Murid 1 Sukan untuk Si 'Tak-arif'

Eliminate ignorance with curiousity

Hello dari dan untuk Si ‘Tak-arif’

Salam perpaduan. Siapa si ‘tak-arif’. Mungkin si TA tu sayalah juga. Maklumlah latar belakang mengesahkan saya cikgu yang tidak dilatih sebagai guru sukan, guru PJK mahupun jurulatih.

Tetapi bukan bodoh cuma tak arif. Sebagai lelaki yang membesar sehingga berjaya menjadi guru, memang suka bersukan. Antara sukan yang kerap diikuti sejak zaman kanak-kanak sudah tentulah bola sepak, badminton dan juga modified-sports (betul ke??) ‘polis-sentri’, galah panjang, dan permainan tradisional asia lain.

Okaylah. Mungkin ramai juga guru macam saya ni, walaupun minat sukan dan turut terlibat, tetapi taklah sampai tahu serba serbi. Maklumlah dulu-dulu sukan bukan keutamaan sekolah, jadi lebih banyak pengalaman bersukan adalah melalui aktiviti petang di kampung. Dulu pernah tinggal di Kampung Tanjung Aru Lama. Jadi kalau air surut, kami ramai-ramai, budak kampung akan turun ‘padang pasir’ main bola hingga ke senja. Kalau jadual pasang surut tak sesuai, maka kita semua gantung kasut, tak dapat main bola. Tapi di sekolah memang tak ada aktiviti sukan selain sukantara yang boleh diikuti. Hanya ‘star’ sekolah yang terpilih dan diberi perhatian. Tapi betul juga, takkanlah saya (masa budak dulu) boleh terpilih wakil sekolah kalau larian pun tak selaju mana, nak main bola pun, tak sehebat pelajar lain. So lebih banyak jadi penyokong setia dari menjadi pemain ‘star’. hehehe.

Apa-apapun, zaman dah berubah. Dan kini sejak diumumkan dalam bulan Mac 2010, tugas sekolah dikembangkan lagi dengan pengenalan dasar 1murid 1sukan. Dari maklumat yang dibaca, termasuklah pekeliling yang ada, adalah sedikit gambaran tentang apa itu 1M1S, tapi terus terang sajalah, masih tak jelas. Perkataan dalam pekeliling adalah perkataan formal dan umum memandangkan ia diwartakan untuk semua jenis sekolah, baik sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Maka kenalah ambil inisiatif mencari bahan bacaan lanjutan yang boleh menerangkan lebih lanjut tentang dasar ini dan apakah tugas saya sebagai guru atau bagaimana saya boleh menjalankan tugas menjayakan program 1Murid 1Sukan ini.

Jadi dipendekkan cerita, dari persia-siakan aktiviti ‘research’ yang saya buat sehingga kini tentang 1murid 1sukan ni dan apa-apa yang berkaitan dengannya, timbul idea untuk tulis blog ini sebagai tempat saya berkongsi hal ehwal sukan ini. Yalah, memandangkan dasar sukan 1murid 1sukan dah jadi tugas utama juga sepanjang tahun, maka jika dulu hanya tahu, maka saya termotivasi nak lagi tahu lagi dan lagi, dan nak menyumbang dengan lebih efisien berbanding dahulu.

Sebelum mana-mana individu salah faham, biar saya jelaskan yang saya ni guru penasihat kelab bola sepak, peminat Chelsea, penyokong bola sepak Liga Malaysia, minat pasukan Kelantan dan Kedah (alasan dalam pos akan datang) tapi menyokong Sabah Hawks (ni pun pos akan datang), dan suka main badminton, kalau ada masa dengan anak-anak jika dapat pulang awal (ni nak akan cerita hidup anak-anak pula juga di pos akan datang dan implikasinya kepada aktiviti sukan). Anak-anak di rumah dibelikan raket badminton sejak tahun lepas dan mulai bulan ini, si anak di tahun 3 dah bawa raket badminton dia sendiri untuk aktiviti badminton 1Murid 1Sukan di SK Kuala Papar setiap minggu. kalau tak silap hari khamis. Nak saya semak.

Apa-apapun, blog ini akan saya tulis secara spontan, tak formal dan cuba berkongsi pengalaman, pandangan, persepsi dan pemerhatian saya sebagai guru (tugas utama), sebagai ayah (client KPM pula) dan sebagai pemerhati luar (tengok apa yang difikirkan).

Tinggalkan Jawapan

